About Me

My photo
Kajang, selangor, Malaysia
Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia Terima kasih kerana melawat blog ini dibuat khas untuk peminat arnab,berkongsi cerita dan hobi.arnab yang ada disini untuk dipelihara sebagai haiwan kesayangan.kunjungan anda amat dialu-alukan.Nasihat,pandangan dan tunjuk ajar dari semua amat diperlukan.. h/p no 0172691072. manjalara44@yahoo.com Maaf jika ad kekurangan dan komen lah kerana inya dapat membantu saya

Thursday, May 19, 2011

Adakah Arnab Sesuai Sebagai Haiwan Peliharaan?

Sebelum anda jatuh cinta untuk memiliki arnab yang cute miut, manja dan comel anda perlulah menitikberatkan beberapa perkara seperti berikut :-

  • Jangkahayat arnab ialah 5 tahun atau lebih. Ia memerlukan pemerhatian yang lebih dan tempat tinggal yang selesa atau lebih tepat seperti habitat semulajadinya. Taman kecil arnab agak sesuai disediakan, supaya ia dapat berlari-lari, bermain dan berehat dengan suasana harmoni dan penuh ketenangan.Atau anda boleh melakukan seperti saya, setiap hari saya akan lepaskan arnab-arnab saya dari sangkar selama 30-60 minit sehari supaya mereka berasa seronok bermain berlari-larian ke sana-sini.
  • Bau air kencing arnab berbau tengik dan sangat kuat. Anda perlu membersihkannya setiap hari ataupun seminggu 3kali untuk menghilangkan bau dan basuh dengan sabun pun leh untuk menghilangkan bau. Jika tidak berkemungkinan lalat akan menghurungi sangkar arnab anda atasu lebih teruk jiran-jiran anda marah.
  • Apabila anda membela arnab, JANGAN sesekali turut memelihara anjing atau kucing. Anjing dan kucing berkemungkinan besar akan memakan arnab anda. Meskipun anda menempatkan arnab di dalam sangkar, anjing dan kucing tetap akan mencuba memakan arnab anda. Oleh itu, berhati-hatilah!
  • Arnab memerlukan pemerhatian yang lebih. Sekiranya anda menempatkan mereka di dalam sangkar, sediakanlah alat mainan untuk mereka supaya mereka tidak berasa bosan.Tabiat arnab, mereka suka bermain ‘hide and seek’. Jika anda  kreatif, anda boleh membuat toys sendiri.
—pic toys..
  • Mungkin agak sukar untuk mendapatkan khidmat rawatan doktor arnab yang bagus, kerana kebanyakan Vet lebih mengetahui perkara berkenaan anjing dan kucing. Sesetengah dadah seperti Moxicillin, Lincomycin, Clindamycin sesuai untuk anjing dan kucing tetapi boleh membawa MAUT kepada arnab. Juga kos rawatan arnab adalah lebih mahal!
  • Arnab anda perlu diberikan pellet yang bagus, alfalfa hay (6bln ke bawah), timothy hay (6 bln ke atas), sayur-sayuran dan buah-buahan. Tidak semua sayur boleh diberikan kepada arnab anda. Iceberg lettuce tidak boleh diberi kepada arnab kerana akan menyebabkan masalah penghadaman.
  • Jika anda mempunyai arnab betina, pemandulan harus dipraktiskan supaya kehamilan yang tidak dijangka akan berlaku. Pemandulan juga dapat mengelakkan uterine cancer, yang biasa dihidapi oleh arnab.
  • Arnab jantan pula seringkali kencing sebagai menandakan kawasannya. Pemandulan juga adalah cara terbaik untuk mengelakkan perkara ini terjadi.
  • Arnab tidak sesuai atau tidak tahan dengan cahaya panas matahari dan suhu yang tinggi. Arnab dapat menyeimbangkan dirinya dengan baik pada keadaan cuaca yang sejuk. Jadi, adalah lebih baik sekiranya ia bersama anda di dalam rumah.
  • Kebanyakan arnab boleh dilatih ke tandas, tetapi ada jugak yang tidak.
  • Jangkamasa yang sesuai untuk anda mula memelihara arnab ialah seawal usia 3-4 bln. Arnab akan matang pada usia 6 bln tetapi ada yang matang (spesis yang besar) pada usia 8 bln.
  • Arnab suka menggigit dan menggali, jadi bersedia kerosakan kecil yang bakal berlaku ;)

No comments:

Post a Comment