About Me

My photo
Kajang, selangor, Malaysia
Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia Terima kasih kerana melawat blog ini dibuat khas untuk peminat arnab,berkongsi cerita dan hobi.arnab yang ada disini untuk dipelihara sebagai haiwan kesayangan.kunjungan anda amat dialu-alukan.Nasihat,pandangan dan tunjuk ajar dari semua amat diperlukan.. h/p no 0172691072. manjalara44@yahoo.com Maaf jika ad kekurangan dan komen lah kerana inya dapat membantu saya

Tuesday, May 24, 2011

Teknik menyusu arnab secara manual

Teknik menyusu arnab secara manual

Menyusukan arnab secara manual ada 2 cara.
1. Meletakkan kedudukan ibu arnab seperti di gambar (1) di atas riba anda atau di atas lantai, boleh juga di dalam bakul atau nestbox. Jika si ibu tidak tenang atau ingin bergerak ke tempat lain, anda perlu menenangkannya dengan cara mengosok di bahagian kepalanya. Letakkan anak arnab di bahagian bawah perutnya dan biarkan anak arnab menyusu sehingga kenyang. Cara ini agak sukar untuk kita ketahui samada anaknya dapat menyusu atau tidak.

Cara ke 2:-
Menelentangkan ibu arnab seperti gambar ke dua, rujuk gambar ke 2 dan ke 3. Pegang kedua tangan ibu arnab jika dia meronta..perlu diingat setiap kali menyusukan arnab secara manual, anda haruslah menenangkan si ibunya terlebih dahulu. Jika tidak kemungkinan si ibu akan menendang dan anaknya yang telah diletakkan di atas perutnya akan terjatuh. Apabila si ibu telah tenang, letakkan anak arnab di atas perut ibunya dan biarkan ia mencari sendiri puting susu atau dengan bantuan dari anda. Cuba dengan seekor anak arnab dan kemudian letakkan anak arnab yang lain. Maksimum yang dicadangkan ialah 3 ekor supaya penghasilan susu lebih banyak dapat dihasilkan berbanding dengan menyusukan seekor demi seekor.



Bagaimana hendak tahu anak arnab sudah kekenyangan susu?
1. Perhatikan perut anak arnab, anda akan dapati ada bentuk bulat keputihan dan kembung. Maknanya anak arnab telah berjaya disusukan.

Saya lebih suka menggunakan kaedah yang kedua kerana lebih mudah untuk memperhatikan samada anak arnab dapat menghisap susu atau tidak. Sepanjang proses penyusuan, anda haruslah bijak supaya si ibu arnab sentiasa tenang. Seringlah gosok-gosok di bahagian kepalanya. Semoga berjaya!!
** Pictures Source From
>> http://www.welshrabbitry.com/birth.html
>> http://miepeatyrabbit.blogspot.com/2010/01/menyusu-cara-manualmember2-yg-ajar-aku.html

No comments:

Post a Comment