About Me

My photo
Kajang, selangor, Malaysia
Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia Terima kasih kerana melawat blog ini dibuat khas untuk peminat arnab,berkongsi cerita dan hobi.arnab yang ada disini untuk dipelihara sebagai haiwan kesayangan.kunjungan anda amat dialu-alukan.Nasihat,pandangan dan tunjuk ajar dari semua amat diperlukan.. h/p no 0172691072. manjalara44@yahoo.com Maaf jika ad kekurangan dan komen lah kerana inya dapat membantu saya

Wednesday, May 25, 2011

Jenis Arnab

Baka arnab

Baka arnab dibahagikan kepada 3 iaitu baka pendaging,baka bulu dan baka hiasan.
Baka pedaging telah dibiakkan atas ciri pertumbuhan dan capaian saiz yang cepat, meat ratio yang tinggi, tahap kesuburan yang tinggi. contohnya New Zealand White, California, American Giant Chincilla.
chinchilla
newzealandwhite
Baka bulu pula adalah baka yang dihasilkan atas tujuan untuk mendapatkan “wool” atau “pelt”. Antara baka yang terhasil ialah Giant Angora yang dapat menghasilkan wool yang byk sepanjang tahun & Rex yang menghasilkan pelt seakan baldu.
angora rabbit Rex Rabbit
Semua baka diatas boleh dijadikan pet, akan tetapi terdapat baka yang sememangnya dihasilkan khas untuk tujuan pet/Hiasan.
Baka hiasan kurang sesuai dijadikan pedaging kerana capaian saiz yang lambat, bone ratio yg tinggi, lambat matang. Antara baka pet yang kita ketahui ialah Netherland Dwarf, Holland Lop, Thrianta, Lionhead etc.
netherland dwarf
lionhead rabbit

No comments:

Post a Comment